Lasse Toft Eriksen

Frobeniusfondens store pris 2024 til Lasse Toft Eriksen

12. jan.. 2024

Årets modtager af Frobeniusfondens Store Pris er Lasse Toft Eriksen, organist og kantor ved Treenighedskirken i Esbjerg. Han tildeles prisen for sit enorme engagement i dansk kirkemusikliv, hvad angår såvel orgel som kor, for sit skabende og opbakkende arbejde som organist på højeste niveau, og for en imponerende indsats med nodeudgivelser af orgel- og kormusik på forlaget Mixtur til glæde og gavn for kirkemusikken i hele landet, men også udover landets grænser.

Lasse Toft Eriksen er født 1978, og fik sin første musikalske dannelse i Christianskirkens drenge- og mandskor, Fredericia. Efter to års studier i komposition på konservatoriet i Aarhus hos bl.a. Karl Aage Rasmussen og Bent Sørensen blev han uddannet som organist og kantor ved Vestjysk Musikkonservatorium i Esbjerg.

Lasse Toft Eriksen har været ansat som organist ved Treenighedskirken siden 2009 og har i en lang årrække akkompagneret både Konservatoriets Pigekor og Treenighedskirkens Drengekor, og desuden siden 2004 været tilknyttet Den Ny Opera i Esbjerg bl.a. som repetitør.

Lasse Toft Eriksen har komponeret en lang række værker, primært orgel- og korværker men også salmemelodier og kammermusikværker.

Interessen for at arbejde med og udgive andre komponisters værker begyndte i studietiden, hvor en række af Peter Møllers orgelværker blev udgivet. Det blev til tre bind med forspil, præludier og orgelkoraler på Vestjysk Musikkonservatoriums Forlag.

I 2009 grundlagde Lasse Toft Eriksen Forlaget Mixtur sammen med Søren Storm Larsen og har herigennem udgivet en lang række kor- og orgelværker. Det er i årenes løb blevet til over 100 udgivelser af kirkemusik, primært af danske komponister/organister, bl.a. tre-binds-samlingen ”Danske orgelkoraler”, der udkom i 2015 og indeholder 303 orgelkoraler af danske komponister.

Frobeniusfondens Store Pris er på 250.000 kr. Prisoverrækkelsen finder sted i forbindelse med Nordisk Kirkemusik Symposium 2024 ved en koncert i Trinitatis Kirke, København, lørdag den 21. september kl. 15.30, hvor Lasse Toft Eriksen viser sig som orgelsolist. Desuden medvirker Treenighedskirkens Drengekor og Konservatoriets Pigekor, Esbjerg, under ledelse af Lone Gislinge. Prismodtageren akkompagnerer disse kor. Der vil være taler ved fondens formand, Henrik Paludan, samt biskop Elof Westergaard, Ribe.

Søgeresultater: