Falstaff2021_4.JPG

Medvirken i Operaen Falstaff med Den Ny Opera

23. aug.. 2021

Esbjergs Festuge 2021 absolutte hovedbegivenhed var Verdis opera FALSTAFF, som blev opført i en fuldskala produktion i koncertsalen i Musikhuset Esbjerg. Den Ny Opera havde allieret sig med Konservatoriets Pigekor, der som syngende alfer og eventyrvæsener tog del i løjerne. Esbjerg Ensemble var kernen i orkesteret.

Uddrag fra Den Ny Operas hjemmeside

VERDIS KOMISKE MESTERVÆRK

Festivalens absolutte hovedbegivenhed er Verdis FALSTAFF, som her opføres i en fuldskala produktion i koncertsalen i Musikhuset Esbjerg. Hele 10 af landets fineste sangere udfolder sig i denne musikalsk virtuose opera, hvor hver tone og hver stemme tæller. Til den berømte nattescene har Den Ny Opera allieret sig med Konservatoriets Pigekor, der som syngende alfer og eventyrvæsener tager del i løjerne. I orkestergraven danner Esbjerg Ensemble kernen i et orkester, der er lige præcis så stort som de eventuelt tiloversblevne restriktioner tillader.

FALSTAFF er den 80-årige Verdis sidste opera - efter vores mening er den også hans bedste. Operaen er fyldt af en ungdommelig livskraft og musikalsk vitalitet, der flyder i et højt tempo og med lige så højt humør. Med FALSTAFF føjer Verdi en sublim musikalsk dimension til operaens litterære forlæg, Shakespeares festlige komedie "De lystige koner i Windsor" - et geniernes topmøde på næsten 300 år afstand!

Den ældre ridder Sir John Falstaff, følger ikke den gængse moral for god opførsel. Han æder og drikker i rigeligt mål. Han småsvindler, hvis det er belejligt. Han omgiver sig med personer af tvivlsom karakter. Han prøver gerne at forføre rige gifte kvinder. Han lader hånt om æren - og vi elsker ham for det hele.

Kvinderne i historien er ikke sådan lige at bide skeer med. De lader sig ikke narre af en afdanket ridder. De håner, ydmyger og mobber den gamle, fede mand - og vi elsker dem for det.

De unge elskendes kærlighed, er så ren, smuk og inderlig, at man næsten ikke kan tro det - og vi elsker dem for det.

Den rige kvindes ægtemand bliver - grundløst - så jaloux, at han med sit voldsomme temperament gør sig selv helt og aldeles til grin - og vi elsker ham for det.

For sådan ér det - man kommer uvægerligt til at elske alle karakterne i FALSTAFF. Her stilles alle aspekter af menneskelivet og menneskesindet åbent til skue i et på én gang skarpt og så alligevel så formildende lys. Le af jer selv, siger Shakespeare, Verdi og Falstaff: Livet er en scene, og på den er vi alle narre – på den bliver vi alle til grin!

Lad os da gøre det sammen. Lad os grine af Verdis FALSTAFF – og af os selv.

Kilde: Gå til hjemmesiden

Søgeresultater: